Zatem im bardziej szczegółowo zostaną opisane wymagania, tym większe szanse na powodzenie projektu, większe prawdopodobieństwo na realizację reguły udanego projektu, tj. „w zakresie, terminie i budżecie”.
To rekomendowane i oczywiste podejście. Ale czy faktycznie Zamawiający ma zawsze możliwości i wiedzę na dokonanie tak dokładnej analizy na etapie formalnego zlecenia, albo czy naprawdę wytworzył dokumenty wymagań i kształt zlecenia w odpowiedniej jakości?
Często bywa, że tak się nie stało. A wtedy zdarzają się sytuacje, że Wykonawca realizujący takie zlecenie nieświadomie lub celowo korzysta z nieprecyzyjnych zapisów i luk, by ograniczać zakres swoich prac. My zdecydowanie rekomendujemy inne podejście – elastyczną i partnerską współpracę z Klientem, polegającą na doprecyzowaniu i zarządzaniu wymaganiami już na etapie realizacji poprzez m.in.
1. Wspólne planowanie – aktywne określenie potrzeb oraz ich priorytetów.
2. Komunikację – omawianie na bieżąco zmieniających się potrzeb i oczekiwań.
3. Iteracyjną dokumentację – szybsze reagowanie na kierunek realizacji wymagań.
4. Prototypowanie – identyfikacja oraz potwierdzanie kierunku rozwiązania na podstawie feedbacku.
5. Harmonogram i budżet – określenie ogólnej granicy dla ram czasowych oraz budżetowych, także iteracyjnej.
Kontrakt jest potrzebny i ważny. Ale dla skutecznej realizacji jego zapisów najważniejsza jest… wspólnota celu i współpraca.