5 błędów Junior Project Managera

Niedostateczna komunikacja Brak właściwej komunikacji czy założenie, że coś jest oczywiste i nie trzeba o tym mówić, może prowadzić do nieporozumień i problemów w projekcie. Ważne jest, aby ustalić zasady komunikacji oraz zadbać o dobry przepływ informacji zarówno wewnątrz organizacji, jak i z zewnętrznymi Interesariuszami.

Nieodpowiednie oszacowanie kosztów czy terminów realizacji
Początkujący PM może mieć trudności z szacowaniem lub oceną realności otrzymanych szacowań ze względu na brak doświadczenia w podobnych projektach. Złe oszacowanie może prowadzić do opóźnień w harmonogramie, przekroczenia budżetu, niskiej jakości a w konsekwencji porażki projektu, frustracji Zespołu oraz złych relacji z Interesariuszami. Kluczowa jest dokładna analiza wymagań, rzetelne planowanie, zarządzanie ryzykiem oraz reagowanie na zmiany.
Zgadzanie się na nierealne wymagania/oczekiwania
Zdarza się, że Klient lub Kierownictwo oczekują realizacji projektu w krótszym czasie, mniejszym budżecie itd., a PM się na to zgadza… Jednak najważniejsze w pracy PM-a nie jest obiecywanie tego, czego oczekują inni, ale dotrzymywanie słowa.
Zaniedbywanie zarządzania ryzykiem
Niedoświadczony Kierownik może nie dostrzec potencjalnych zagrożeń, które mogą doprowadzić do poważnych problemów, opóźnień, przekroczenia budżetu itd. Oprócz rozpoznania ważne jest zarządzanie zidentyfikowanymi ryzykami – ocena, zaadresowanie do odpowiednich osób, znalezienie sposobów mitygacji, a także ciągłe monitorowanie jest niezbędne, aby skutecznie zrealizować projekt.
Brak jasno zdefiniowanego celu i kryteriów sukcesu projektu
Określenie celów projektu, a także kryteriów sukcesu pomaga Zespołowi i Interesariuszom zrozumieć, dlaczego projekt jest realizowany, umożliwia skoncentrowanie się na wspólnym celu, ułatwia komunikację, a także pozwala na ocenę postępu oraz skuteczności projektu.
Opisane błędy mogą wynikać z braku wiedzy i doświadczenia, ale także z braku pewności siebie i założenia, że „inni wiedzą lepiej”, co może towarzyszyć Kierownikowi Projektu na początku kariery. Może być również wręcz przeciwnie – PM jest zbyt pewny siebie i przecenia swoje możliwości, obawia się pytać lub ignoruje sugestie, co może skutkować błędami decyzyjnymi oraz prowadzić do nieefektywnej koordynacji i problemów w osiąganiu celów projektu.
Powyższe nie wyczerpuje oczywiście tematu, są to jednak jedne z najczęściej popełnianych błędów przez Junior-ów, choć nie tylko

Udostępnij

Czytaj inne artykuły

Zacznij z nami współpracę już teraz
skontakuj się z nami

Bydgoszcz

Gdańsk

Obserwuj nas

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.